středa 7. července 2010

Přípravy na cestu

Jako pracující jsem si musel oběhat všechny úřady, abych zjistil, kde co odhlásit a co všechno musím platit. V tomhle příspěvku to zkusím trochu popsat. Když jsem začal tyhle informace sbírat, tak jsem neměl potuchy, jak to funguje. Do té doby jsem žil pod ochranou školy nebo zaměstnavatele a tak jsem s úřednickým šimlem nemusel bojovat. Na jeho obranu musím podotknout, že výceméně všude byli ochotní úředníci a úřednice.
Ještě podotknu, že informace nemusí být úplně stoprocentně přesné, je třeba si je ověřit a budu rád, pokud mě kdoko-li opraví. Ale pro nástin to třeba někomu pomůže.
Když tedy jedu na rok do Brazílie a tedy mimo EU, pak jsem došel k následujícímu:


Sociální pojištění – v České republice není povinnost platit sociální pojištění. Pokud by si ho člověk platit chtěl, pak musí vyplnit formulář se žádostí o placení sociálního pojištění jako samoplátce. To může člověk udělat buď před cestou anebo pokud je regulérně zaměstnán asi do měsíce po ukončení pracovního poměru v cizí zemi. Je třeba na úřad donést přeloženou pracovní smlouvu.
Aby člověk dostal důchod musí ho platit 35 let. Základní suma v této chvíli činí něco kolem 1600 korun. Když si tedy člověk spočte, že do důchodu půjde nejdříve v 65, tak stačí začít platit až ve 30. Z toho jsem vycházel a tuto platební položku škrtnul.
Jak mě paní úřednice vysvětlila, tak je také možné, že za 35 let už budeme mít s Brazílií nějakou tu vzájemnou smlouvu o uznání práce a tak si prý mám pracovní smlouvu a zápočtový list schovat a za těch 30 let přijít. :)


Zdravotní pojištění – platit ho je povinnost, ale pokud člověk vycestovává mimo EU na více než půl roku, pak je možné se odhlásit, vrátit kartičku a neplatit nic. Ovšem má to podmínku, že na celou dobu pobytu musí být člověk pojištěn – tedy mít nějaké cestovní pojištění a po návratu předložit doklad, že tomu tak bylo a pojišťovna pak žádnou platbu nevyžaduje. Kdyby člověk z nějakého důvodu přijel dříve než po uplynutí půl roku, může přijít se na pojišťovnu přihlásit, ale danou dobu musí zpětně zaplatit. Zdravotní pojištění stojí něco kolem 1000 Kč na měsíc.


Finanční úřad – protože jsem byl zaměstnanec a ne podnikatel, tak prý daňové přiznání podávat nemusím. Pouze pokud bych chtěl tak můžu. A protože jsem byl zaměstnán jen půl roku, lze očekávat, že ze záloh bude nějaký přeplatek, který mě vrátí. V tomto případě je možné přiznání podat opožděně, například až v červnu. Výdělek stáže v Brazílii danit nemusím a nebudu, i když bych ho na daňové přiznání měl uvést.

Víza

Tady jsem zpočátku nepochopil o jaký tip víz žádám. Myslel jsem, že o pracovní, ale jsou to jakási víza stážistická (či studijní), která jsou neprodloužitelná a jestli jsem to pochopil správně, tak je člověk může získat pouze jednou za život:
  1.  pas platný min. 6 měsíců po vstupu do Brazílie
  2. vyplněný elektronický formulář na stránkách https://scedv.serpro.gov.br/frscedv/index.jsp
  3. 1x fotografie pásového formátu
  4. potvrzení o stáží z brazilské strany (jak zprostředkovatele, tak i instituce, která žadatele na stáž přijímá)
  5. výpis z rejstříku trestů
  6. zdravotní pojištění na dobu pobytu
  7. zpáteční letenka
  8. konzulární poplatek ve výši 60 USD 
Drobný problém jsem měl se zpáteční letenkou, protože jsem se domníval, že v Brazílii budu rok a na tak vzdálenou dobu se letenka zakoupit nedá, stejně jako letenka otevřená (alespoň co se týká internetových distributorů). Nakonec jsem si tedy musel zakoupit letenku "na někdy" a zatím stále doufám, že termín odletu půjde přehodit. Byť tedy za nějaký poplatek.

Pro pojištění jsem si zvolil ČSOB Pojišťovnu. Protože pojištění kombinuji ještě s druhým dodávaným v rámci platební karty od KB, vyšla ČSOB nejlevněji. Alespoň z těch, kde jsem pátral.

Očkování

Nechtěl jsem podstupovat přílišné množství očkování, ale nakonec jsem se dal očkovat na břišní tyfus, žloutenky A,B a žlutou zimnici.
To poslední mělo (a možná ještě má) tu zajímavou dohru, že jsem se nechal očkovat až na poslední chvíli pár dnů před odletem. To bylo proto, že mezi jednotlivými očkováními musí uplynout nějaký ten čas a měsíc je minimum, za které se to dá stihnout. Takže mě hodná paní doktorka upozornila, že očkování na žlutou zimnici má nějaké živé kultury či co a že v 50% případů mají pacienti do 9 dnů po očkování horečnaté stavy. A kritický je prý 4 den a to jsem měl být zrovna na cestě. Sestřička mi potom psala, že jenom omdlela, že se nemám, čeho bát :) Naštěstí tedy u mě se to obešlo bez nějakých větších problémů. Alespoň zatím.
Každopádně podle lékařů je třeba si tady dát pozor ještě na poštípání od komárů. Přenáší ještě nějakou další zábavnou nemoc, na jejíž jméno si teď bohužel nemůžu vzpomenout.

Adaptér pro zásuvky

V Brazílii se používá dvojice plochých kolíků, místo u nás obvyklých kulatých, takže je třeba si pořídit adaptér. Jak jsem poznal ne všude ale narazíte jen na ploché kolíky, ale objevují se tu i tři kulaté kolíky v trojúhelníku blízko sebe. Druhou komplikací je, že v některých místech se používá napětí 220V a někde 110V. Pěkná stránka rozebírající různé typy zástrček po celém světě je: http://zasuvky.hw.cz/index.php?kod_zeme=BR.

Žádné komentáře:

Okomentovat